-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:13030 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

اگر حكومت اسلامي است و مراجع تقليد را قبول دارند و آنجايي كه مرجع تقليد امر فرموده اند كه زن و مرد مي توانند خود حكم صيغه را جاري كنند و جواني را با يك خانم در خانه مي گيرند چرا بايد حكم محضري داشته باشد و كوتاهترين مدت صيغه چقدر است؟



اگر زن و مردي با رعايت احكام و قوانين مذكور در رساله هاي عمليه صيغة عقد را جاري كنند آن عقد صحيح است.

ناگفته نماند كه اخيراً قوانين مدني حدودي را معين نموده است كه التزام به آن از جهات قانوني لازم است. بسيار بعيد است كه حريم خصوصي افراد رعايت نشود و تقاضاي عقد نامه كنند جز آنكه بيم تخطي از حدود براي مأمورين محرز شود. كوتاهترين مدت صيغه و ازدواج موقت برابر است با كوتاهترين واحد زماني چه يك ساعت و چه كمتر از يك ساعت و چه بيش از آن باشد.

پاسخگويي منطقي و شرعي به همة غرائز نهفته در وجود انسان و از جمله غريزة جنسي خالي از پاداش و ثواب الهي نيست. در شرع مقدس اسلام هر عملي كه اسباب نزديكي انسان را به درگاه الهي فراهم كند مأجور است حتي غذا خوردن. اگر انسان متنبه اين مطلب باشد و در نيت و قصد خود بياورد كه غذا خوردن من براي آمادگي و قوت يافتن در اداي فرائض الهي است اميد فراوان است كه خداي عزوجل حتي براي اين امر طبيعي پاداش و ثواب منظور فرمايد و ازدواج نيز از اين قاعدة كلي مستثني نيست.

اما بهترين و شايسته ترين راه اعمال غريزه جنسي و تأمين نيازهاي عاطفي زن و مرد ازدواج دائمي است همه كارشناسان و انديشمندان بر اين راه منطقي و شرعي تأكيد مي ورزند و اساسي ترين راه درمان همين است هيچ گزينه اي نمي تواند جاي آنرا بگيرد.

بله! شارع مقدس از مسكن كوتاه و يك درمان مقطعي در صورت اضطرار و نياز و عسر و حرج بهره گرفته است و آن ازدواج موقت است. اگر حقيقتاً شرايط ازدواج دائمي ميسر نباشد و بيم افتادن در گناه در ميان باشد منعي در ازدواج موقت نيست بشرطها و شروطها.

شرط و شروط آن بسيار ولي اهم آنها مورد اشاره قرار مي گيرد:



1ـ عقل و بلوغ زوجين

2ـ اختيار زوجين

3ـ اذن پدر در صورت باكره بودن زن و ...

آنچه بيان شد در مورد افرادي است كه حقيقتاً و واقعاً دسترسي به همسر دائمي ندارند در روايات آمده است كه امير المؤمنين (ع) فرمودند: اگر بشنوم كه مردي داراي همسر اقدام به ازدواج موقت نموده او را با تازيانه خواهم زد. البته بايد توجه داشت كه اين فرمايش امير المؤمنين براي بيش از سوء استفاده از اين راه حل مقطعي است و جلوگيري از بروز اختلافاتي است

كه كانون خانواده را در مخاطره قرار خواهد داد.

اگر شرايط ازدواج دائم نبود و شروط ازدواج موقت فراهم شد با خواندن صيغة عقد موقت، زوجين به يكديگر محرم مي شوند كه متن آن در رساله هاي عمليه ذكر شده است ذكر مدت و مهريه و ساير شروط مذكور لازم و واجب است.













































مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.